Ontdek de Volvo EX30

Van Belgische bodem: de volledig elektrische Volvo EX30

De allereerste EX30 is inmiddels volledig geassembleerd en klaar om de weg op te gaan.

Een nieuw model bouwen is geen kwestie van simpelweg een schakelaar omzetten. Achter de schermen vraagt het introductieproces om intensieve voorbereiding. Ingenieurs werken maandenlang aan een sluitend productieplan, inkoopteams zetten complexe leveringsketens op en in de fabriek zelf worden zowel fysieke installaties als processen aangepast om de nieuwe auto van de band te laten rollen. Meestal neemt dat hele traject zo’n twee jaar in beslag.

Juist daarom is het extra bijzonder dat onze collega’s in Gent deze prestatie in recordtijd hebben neergezet. De trots en het enthousiasme in de fabriek zijn dan ook meer dan terecht.

"We zijn bijzonder trots om de EX30 te verwelkomen en aan te tonen dat we dankzij nieuwe technologie en innovatie flexibeler kunnen reageren op de vraag van de markt."

"In het najaar van 2023 werd besloten om de productie van de EX30 naar Gent te halen. We konden het nieuwe model in recordtijd industrialiseren", zegt Stefan Fesser, onze fabrieksmanager in Gent. "Dankzij de betrokkenheid en medewerking van het hele Gentse team hebben we de industrialisatietijd gehalveerd. We zijn dan ook bijzonder trots om de EX30 te verwelkomen en aan te tonen dat nieuwe technologie en innovatie ons in staat stellen flexibeler te reageren op de vraag van de markt."

slimme investeringen en extra banen

Om de productie van de EX30 in Gent mogelijk te maken, is de afgelopen jaren flink geïnvesteerd – zo'n 200 miljoen euro in totaal. Die investering zie je terug in allerlei verbeteringen binnen de fabriek: van een gloednieuw voertuigplatform tot bijna 600 nieuwe of gemoderniseerde robots. Ook de batterijhal is uitgebreid, er kwam een aparte productielijn voor portieren én een nieuwe assemblagelijn speciaal voor batterijpakketten.

En het goede nieuws houdt daar niet op. Dankzij de komst van de EX30 ontstaan er zo’n 350 extra arbeidsplaatsen, waarmee het aantal medewerkers in de Gentse fabriek stijgt naar ongeveer 6.600. Later dit jaar komt daar nog een mooie toevoeging bij: ook de stoere EX30 Cross Country krijgt een plek op de productielijn in Gent.

Lokaal voor Europa

De keuze om de EX30 in Gent te produceren is geen toeval. Door onze modellen dichter bij de afzetmarkt te bouwen, verkleinen we onze ecologische voetafdruk én verhogen we de efficiëntie. Sinds de introductie eind 2023 is de EX30 razend populair gebleken – in 2024 behoorde hij zelfs tot de bestverkochte elektrische auto's in Europa. Dankzij de productie in Gent kunnen we beter inspelen op die groeiende vraag en onze compacte elektrische SUV sneller bij de klant krijgen.


"De EX30 is cruciaal voor ons om onze positie in de premium EV-markt in Europa te blijven versterken", zegt Francesca Gamboni, onze chief manufacturing and supply chain officer. "Investeren in de Europese productie van de EX30 in Gent past perfect in onze langetermijnstrategie om onze auto's te bouwen waar ze het beste verkopen. Onze flexibele wereldwijde aanwezigheid draagt bij aan onze veerkracht, waardoor we onze productieplannen flexibel kunnen aanpassen."

De start van de EX30-productie in Europa sluit naadloos aan bij de duurzaamheids- en concurrentiedoelstellingen van de Europese Unie. Het is een investering in een groene toekomst die niet alleen innovatie stimuleert, maar ook werkgelegenheid creëert. In onze Europese fabrieken, in zowel Gent als het Zweedse Torslanda, bouwen we inmiddels tien verschillende elektrische en hybride Volvo-modellen.

Een welgemeend compliment aan het team in Gent voor deze indrukwekkende prestatie! We kijken ernaar uit om steeds meer in België gebouwde EX30’s op de Europese wegen te zien rijden. En voor onze Nederlandse klanten hebben we iets bijzonders in petto: de Volvo EX30 Europa-uitvoeringen – extra rijk uitgerust en met aantrekkelijk klantvoordeel.